2018-03-07
Kobieta wybiera, mężczyzna negocjuje?
Nie ma lepszych obserwatorów zachowań klientów niż agenci nieruchomości i deweloperzy, którzy każdego dnia współpracują z potencjalnymi nabywcami domów i mieszkań. Agenci Metrohouse mieli za zadanie odpowiedzieć na kilka pytań związanych ze współpracą ze swoimi klientami. RynekPierwotny.pl z kolei przeprowadził sondę wśród swoich klientów – deweloperów. Postanowiliśmy bliżej więc się przyjrzeć sytuacji, kiedy przed wyborem o zakupie nieruchomości stoi para/małżeństwo.
Kobiety inicjują poszukiwania nieruchomości
Okazuje się, że nieco częściej niż mężczyźni, pierwszy kontakt z agencją nieruchomości inicjowany jest przez kobiety (59%), które zwykle namawiają swojego partnera do obejrzenia nieruchomości. Jest to wprawdzie jeszcze niewielka różnica procentowa, ale jeśli spojrzymy na odpowiedzi na drugie pytanie, nie mamy już żadnych wątpliwości. Aż 81 proc. naszych ankietowanych odpowiedziało, że ostatnie zdanie przy zakupie należy do kobiety. – Mam nieodparte wrażenie, że to kobiety stawiają tę przysłowiową ostatnią "kropkę nad i", rozmawiając ze swoim partnerem tak, aby miał poczucie, iż decyzja jest ich wspólną. Kobiety potrafią wyobrazić sobie, jak mieszkanie deweloperskie będzie wyglądało po wykończeniu pod klucz, przedstawiając tę wizję swojemu partnerowi, komentuje Aneta Thomas, doradca Metrohouse z Krakowa. Inni doradcy są podobnego zdania: - Kobiety są najczęściej osobami decyzyjnymi, chociaż na pierwszy rzut oka wygląda, że to mężczyzna jest poszukujący i zdecydowany. Jednak to finalnie kobiety dokonują wyboru, opierając się zazwyczaj na subiektywnej ocenie nieruchomości, często połączonej z intuicją i własną wizją wymarzonego mieszkania, dodaje Luiza Biesik z warszawskiego biura Metrohouse.
Trudno nie zgodzić się z tezą, że pozycja i znaczenie kobiet we wszelkich aspektach szeroko pojętej społecznej aktywności systematycznie rośnie. Portal RynekPierwotny.pl przeprowadził proste badanie wśród deweloperów, mające potwierdzić tego typu tendencję także w ramach rynku mieszkaniowego. Jak się okazuje na podstawie danych portalu RynekPierwotny.pl, aż 2/3 zapytań kierowanych do deweloperów mieszkaniowych wysyłają kobiety.
Bardzo podobnie wyglądają statystyki ruchu na stronie, który w 62-procentach generują panie przeglądające oferty mieszkań – tłumaczy główny analityk portalu Jarosław Jędrzyński. Co ciekawe, blisko 80 proc. odpowiedzi na pytanie zadane deweloperom „Czy z Państwa doświadczenia kobiety częściej podejmują decyzję o zakupie mieszkania?” potwierdziło dominującą decyzyjność kobiet.
Mężczyzna woli negocjować
Choć to do kobiety zazwyczaj należy decyzja o zakupie nieruchomości, to ankietowani agenci Metrohouse twierdzą, że negocjacje cenowe to jednak domena mężczyzn. Tak odpowiedziało dwie trzecie ankietowanych doradców z Metrohouse. ¬– Kobiety mają szerszą listę kryteriów, które wymarzone nieruchomości muszą spełnić, by decyzja o zakupie została podjęta. Mężczyźni natomiast zdecydowanie częściej podejmują się negocjacji cenowych ze sprzedającymi. Można zaryzykować stwierdzenie, że to kobieta podejmuje decyzję o zakupie, natomiast mężczyzna ją finalizuje, komentuje wyniki ankiety, Ewelina Strzałkowska, koordynator biura Metrohouse w Olsztynie. Podobne spostrzeżenia mają inni doradcy: - Nie jest niespodzianką, że w małżeństwach/parach to kobiety najczęściej wybierają mieszkania pod kątem praktycznym i estetycznym, a rola mężczyzn sprowadza się do oceny stanu technicznego i negocjacji najlepszej ceny, dodaje Hanna Wychowaniec, z katowickiego oddziału Metrohouse.
Jak tłumaczy ekspert portalu RynekPierwotny.pl negocjacje to jedyny punkt, w którym wskazania deweloperów są zdecydowanie remisowe w odniesieniu do obu płci. W tym bodaj najbardziej newralgicznym punkcie procesu nabywania mieszkania, zdaniem respondentów portalu RynekPierwotny.pl bardziej od płci liczy się osobowość stron, przygotowanie do spotkania, czy wiedza na temat inwestycji.
Badanie jednak jasno wskazało, że płeć piękna jest o wiele bardziej zaangażowana w zakup lokum i bardzo często jest o wiele bardziej wymagającym klientem. W ostatniej kwestii nie było większych wątpliwości, choć tu panowie nie zostali jednoznacznie pozbawieni szans. Jak stwierdził jeden z deweloperów biorących udział w sondzie: „obecnie klienci, zarówno kobiety jak i mężczyźni, są coraz bardziej wymagający i to na każdym etapie zakupu. Wydaje się, że kobiety są bardziej wymagające zwłaszcza w pierwszych etapach związanych z zakupem mieszkania, takich jak wybór lokum, zmiana jego układu, warunki umowy. Mężczyźni zaś w etapach późniejszych, jak odbiór czy obsługa posprzedażowa.”
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).